Maastricht Noord

Laatste update: 2021-03-31

De halte Maastricht Noord ligt aan de Heuvellandlijn op de plek, waar de lijnen naar Valkenburg en Sittard nog parallel lopen. Er liggen twee perrons aan weerszijden van de lijn naar Valkenburg, Schin op Geul en Heerlen / Kerkrade Centrum.

 

De voorbereiding voor de bouw begon in maart 2011. De eerste spade ging in februari 2012 de grond in. Na eerder uitstel stond de oplevering gepland voor juni 2013, maar door problemen met de grondwaterspiegel ter plaatse en het faillisement van der aannemer werd deze datum niet gehaald. De opening werd daardoor voor de vierde keer uitgesteld. Maar uiteindelijk stopten op 17 november 2013 de eerste Veolia treinen tussen Maastricht Randwijck en Kerkrade Centrum bij de nieuwe halte.

 

In model is de situatie als in de werkelijkheid, zij het dat de bouw nog in volle gang is. Wel stoppen er Veolia treinen aan een tijdelijk perron.

Maastricht Noord:

  • 2 doorgaande perronsporen
  • geen wissels
  • geen aparte seinen, blokseinen fungeren als vertrek- en inrijsein

 

Aansluitingen:

  • Maastricht (west)
  • Valkenburg (oost)

 

Technisch gereed:

11 juli 2014 noodperron gereed 

sep 2016 halte in gebruik genomen

jan 2017 verlichting, bebording en knipperlichten