Eurobahn Flirt

Terug naar Materieel of naar alle Lightrail

Model

Maatschappij Eurobahn
Type Flirt
Asindeling B-B-B-B
Fabrikant Stadler
In dienst 2007
Inzet regionaal grensoverschrijdend reizigersvervoer
Model Liliput 163981
Treinnummer 38 - Flirt4
Samenstelling ABk-B-B-ABk
Aanschaf 23-12-2011

Inzet

De Flirt van Eurobahn wordt ingezet in het regionale grensverkeer. Hij verkeert vanuit het station Heerlen.

 

Het rijdt een 2-uursdienst in afwisseling met de DB 218 met Silberlinge vanaf 05:30 tot 21:30.

 

Route

De Flirt volgt een route van Heerlen richting Duitsland en via België naar Maastricht. Hij gaat verder als binnenlandse stoptrein naar Sittard en weer terug naar Maastricht.

 

Aansluitend volgt een slag in omgekeerde richting: Heerlen, Sittard - Maastricht - grensverkeer - Heerlen.

 


Grote voorbeeld

De Stadler FLIRT (acroniem Flinker Leichter Innovativer Regional Triebzug, oftewel Snel Licht Innovatief Regionaal Treinstel) is een elektrisch treinstel van de Zwitserse firma Stadler Rail.

 

De trein heeft een modulair concept en kan worden uitgevoerd met 2 tot 6 rijtuigen. De FLIRT is speciaal ontwikkeld voor gebruik in het korte-afstandsverkeer en op S-Bahnen.

 

Kenmerken van de FLIRT zijn het snelle optrekken, de grote remkracht en het lage gewicht. De basisvariant werd geleverd aan de Zwitserse federale spoorwegen (SBB) en is daar bekend als de serie RABe 523. Bij deze Zwitserse variant is de maximumsnelheid van 160 km/h opvallend, omdat het treinstel primair ingezet wordt voor het korte-afstandsverkeer.

 

Daarnaast zijn verschillende varianten aan vele andere spoorwegmaatschappijen geleverd. Op 22 november 2011 maakte Stadler Rail bekend dat met de order voor de bouw van acht 6-delige Flirt treinstellen voor de Societá Automobilistica Dolomiti AG (SAD) er in totaal 707 treinen zijn verkocht.[1]

 

Soortgelijke treinen

De FLIRT heeft uiterlijk veel weg van de GelenkTriebWagen (GTW), die eveneens door Stadler wordt gefabriceerd. Technisch zijn er echter nogal wat verschillen tussen de FLIRT en de GTW, waarvan ook op de spoorlijnen in Nederland diverse varianten rijden. Laatstgenoemd type heeft, in tegenstelling tot de FLIRT, een apart motorcompartiment en beschikt niet over jacobsdraaistellen. Ook heeft de FLIRT een variant met dieselelektrische aandrijving. De FLIRT 3 is een type met een voor botsingen versterkt front.

Bron:  Wikipedia

Terug naar Materieel of naar alle Lightrail